Måste bevisa att jag kan

Jag måste bevisa att jag kan.
Kan. Kan. Kan.
Jag må vara liten och ledsen.
Men jag kan.

Jag kan skriva en uppsats om Europa.
Men jag finner ingen anledning till att ödsla energi på ett sånt värdelöst ämne som knappt rör mig i ryggen.
Jo, jag har en anleding.
Då kan betygsättarna läsa den.
Få bra betyg i svenska i allafall.
Bra. Bra. Stora. Höga.
Betyg.


Fast det finns inte så mycket att skriva om Europa.
Visst det finns ju floder, hav, länder, EU, klimat, inversteringar, industrier och allt sånt.
Men egentligen, vem har någon glädje av att veta det?
Man blir ju bara deprimerad av att se så tydligt hur världen går åt fel håll.
Vi försöker, hittar på de konstigaste sakerna, kommer på olika förvirrande namn för att vi ska verka smarta.
Övertala oss själva att vi kan, att det vi gör funkar.
Men allt vi gör, i hopp om att allt ska bli bra, att utvecklingen ska gå framåt.  
Misslyckas vi något så extremt.

Det finns dock ett ämne jag kan diskutera om och prata om i evigheter.
Människan.
Vår utveckling. Allt.

Enligt min åsikt, är människan ett svin.
Vår art har hittills bara förstört.
Vi skapar orättvisor, konflikter mellan varandra som vilar i luften. 

Varför är det krig? Vad utlöste dom? 
Varför är så många djurarter utrotningshotade? 
Miljökatastrofer? Alla föroreningar? Utsläpp?
Men kom igen, tänk efter lite.
Människan är ju skyldig till allt detta!

Vår art söker tillsfredställelse, överallt. När vi fått det, så söker vi efter ny. 
Vi är sådana egoister. Vi är så respektlösa mot andra människor i vår närhet, mot samhället.
Men egentligen så kan jag inte säga så mycket. Jag är också en människa. 
Kan verkligen skämmas över att vara det ibland. 

En fråga som lurar i huvudet hela tiden, när ska människan börja tänka efter? 
Och ta ansvar för sina handlingar?

Hmm.. Detta skulle ju bli en text jag skulle visa för en lärare. 
Tror han skulle suckat, idiotförklarat mig sen gå. 
Överväger om jag ska visa detta.
Detta blev ju bara en text om mina åsikter som jag spytt ut och låtit fingrarna dansa över tangentbordet.
Aja. Taskig dag för att försöka vara smart. 
Bit mig.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0